Arie Molenaar's open dag
Arie Molenaar Motors hield een verkoopweekend, waarin natuurlijk aanbiedingen de hoofdrol spelen. Als je op zaterdagochtend vroeg komt, krijg je meer korting op kleding. Ik zit dan echter in een heel ander deel van Nederland. Die aanbieding moet ik dus laten lopen. Maar geen nood: ook zondag geven ze nog 10% korting op kleding en dergelijke. Ik denk dat ik wel weer eens toe ben aan een nieuwe helm, en ga zondagochtend kijken. Ik pas 2 helmen, die allebei goed zitten. Een blijkt echter veel te duur. De andere is niet goedkoop, maar is misschien wel een goede vervanger voor mijn open helm, waarin het erg lawaaiïg is boven de 60 km/u.
Een vriendelijke verkoper komt mij gelukkig te hulp, want er is meer keus dan ik even snel kan overzien, en ik moet straks naar een afspraak toe, dus heb niet veel tijd. Mijn tweede keus bevalt zo op het eerste gezicht goed. Maar ik wil niet overhaast beslissen. Verkoper Bart vraagt of ik een proefrit wil maken. Ja, dat wil ik wel, maar dat kan nu niet, want ik heb een afspraak vanmiddag. Ik schud hem de hand met de opmerking dat ik hoop hem later in de middag weer te zien.
Een uur voor sluitingstijd ben ik terug. Mooi op tijd, denk ik, voor de proefrit. Ik zie Mark niet zo snel, dus vraag bij de balie naar de proefrit met de helm. Daar staan ze me glazig aan te kijken. Ik moet Bart zelf hebben, blijkbaar. Hij is bezig met een andere klant, dus wacht ik geduldig. Dan zeg ik hem dat ik graag de proefrit wil maken. Ook hij kijkt me nu glazig aan. Ik leg uit welke helm ik heb gepast, en dat ik daar nu graag een proefrit mee wil maken. In motormagazines en dergelijke wordt het maken van een proefrit altijd aangeraden. Mijn verzoek is dus om 3 redenen niet misplaats. 1: hij opperde zelf het maken van een proefrit, 2: het is een bekend fenomeen om dit met helmen te doen voordat je ze koopt. En 3: een korte proefrit is niet naders dan langdurig passen in de winkel, zolang je geen rommel tegen de buitenkant verzamelt.
Maar Bart is niet meer de voorkomende verkoper van vanmorgen. Er zijn geen demomodellen van die helm, legt hij uit. Ik val stil. Waarom vraag je me of ik een proefrit wil maken, als je weet dat geen exemplaar daarvoor beschikbaar is? Maar erger nog: hij bedoelde niet een proefrit met de helm, maar met een KTM motor die buiten staat. Nu ben ik de kluts helemaal kwijt. Ik stond daar 's ochtends in gewone kleren. Ik was duidelijk niet op de motor gekomen, had geen helm bij me of niks. Ik kijk alleen bij de jethelmen; open helmen. Helmen die door bereiders van KTM motorfietsen niet gebruikelijk gedragen worden. Want dat zijn een soort all road motorfietsen. Daar rijden mensen op in combipakken en integraal- of trial-helmen. Bovendien heb ik nadrukkelijk aangekaart dat ik een stille helm wil. KTMs zijn niet erg stille motorfietsen.
Vooral de aanname dat ik begrijpen moet dat het niet om een proefrit met een helm gaat, terwijl ik met hem alleen over de aanschaf van een helm gesporken heb en ik geen interesse voor enig ander onderdeel van dat evenement heb getoond. We staan bij de helmen, praten over helmen, hij is helmverkoper en vraagt mij of ik een proefrit wil maken. Hoe kan je nou verwachten dat ik dat niet anders kan opvatten dan een proefrit met een motor?
Ik blijf nog even staan. Dan komt het argument dat hij een helm waarmee gereden is, niet meer als nieuw kan verkopen. Wel een helm die iemand een half uur in de winkel op z'n hoofd heeft gehad, maar niet eentje die een kwartiertje buiten is geweest. Gelul. Maar Mark geeft geen krimp. Er komt niets uit zijn richting om mij tegemoet te komen. Zelfs niet: "Ik zal kijken wat ik voor je kan doen." Helemaal niets, behalve een excuus voor de verwarring.
Ik kan daar niet bij. De door hem gebruikte argumenten kloppen geen van alle. Hij is verkoper, maar als ik zeg dat ik graag wil vaststellen of de helm waar we het over hadden, beter is dan die welke ik in mijn handen heb als ik hem die middag spreek, komt er niets uit zijn mond. Waaruit ik concludeer dat mijn eigen helm niet noemenswaardig slechter zal zijn. Anders zou hij - hij is immers verkoper - toch wel gezegd hebben: "Oh, dat in ieder geval! Deze (nieuwe) helm is veel stiller." Niets. Elke kans op een verkoop laat hij lopen.
Ik snap daar helemaal niets van.