folders 2.0

29-07-2014 16:18

Prikkelrijk lijkt de norm te zijn, in allerlei media. Kijk naar de nieuwe vormgeving van de nieuwsuitzendingen. Meer beweging zowel bij de opening als bij de presentatie. Grotere schermen met meerdere beelden erop. Onderschriften zijn piete peuterig geworden in vergelijking met de rest van het beeld, en met hoe dat voorheen was. Toen kon je op een klein tv'tje met een beetje geluk nog de captions lezen: wie aan het woord was, bijvoorbeeld. Wij hebben een tv van een grootte die 20 jaar geleden heel normaal was. Wij kunnen de kleinste captions met geen mogelijkheid lezen. Men gaat er in "Hilversum" maar van uit dat je een scherm hebt met een beelddiagonaal van minstens een meter. Laat je maar lekker overdonderen door de "schermbeleving".

 

Heel lang bleven folders een opsomming van aangeprijsde artikelen, met elk hun eigen afbeelding in een afgebakend hokje en de relevante informatie. Daar komt steeds meer verandering in. Albert Heijn bijvoorbeeld dost zijn reclamedrukwerk uit alsof het een glossy moet voorstellen, met rijkelijk gevulde tafels vol etenswaar "in de aanbieding". Vrolijk elders op het opengevouwen blad staat een prijs genoemd. Het lijkt alsof ze bij AH willen doen geloven alsof jouw tafel er zo uit zou kunnen/moeten zien, en wat je (bij hen) moet kopen om dat voor elkaar te krijgen.

 

Ik haak af bij deze folder 2.0. Andere supers doen mee als het Kerst dreigt te worden, of een ander vreetfestijn. Dan komen echte glossy's in je bus, compleet met advertorials, recepten en — als je goed zoekt — aanbiedingen. Het zal niet lang duren of ook zij gaan als gewoonte de folder 2.0 verspreiden. Ik kan niet tegen zo'n zoekplaatje. Ik wil in een folder in één oogopslag kunnen zien wat in de aanbieding is en tegen welke prijs. Ik raak al van de kook als met de hoeveelheden gesjoemeld wordt om maar een "vaste lage prijs" te kunnen handhaven. Boontjes voor 99 cent......350 gram. NEE! Ik wil een stuksprijs of een kiloprijs zien, desnoods de prijs voor een pond, maar niet ook nog allerlei andere maten. "Op is op." Jaja, en voor de gek houden is voor de gek houden. Als je iets voor beperkte tijd tegen gereduceerd tarief aanbiedt, heb dan op zijn minst het fatsoen er ook voldoende van in te slaan. C1000 heeft daar een handje van, en kan vele leren van Boni. Inmiddels weet ik dat als ik in de C1000-folder een aantrekkelijke aanbieding zie en ik voor de tweede keer uitgenodigd wordt die op- maandag of dinsdag nog te komen kopen, die aanbieding allang "op" is. Dat is folder 1.2: alles is duidelijk en groot gedrukt, het is alleen niet echt te koop. Heel irritant. Folder 2.0 is dat al bij het openslaan van de folder. Noem het 'vooruitgang'.

 

De digitale versies zijn helaas niet beter. Die worden te klein getoond om de details te kunnen lezen. Dus zit je constant te klikken om te vergroten en weer verkleinen. Nee, folders worden tot een product dat ik echt van mijn brievenbus wil weren. Zolang het gros van de folders nog ouderwets oogt, duik ik er nog in. Maar over niet al te lange tijd is het aanbiedingshoppen te prikkelintensief geworden om nog vol te kunnen houden.