fout ?

15-03-2013 12:07

Probleem met PayPal. Ik kreeg een bericht dat er problemen zijn "omdat het om een nieuwe rekening gaat." Dit zijn meldingen waar ik erg slecht tegen kan. Het gaat namelijk niet om een nieuwe rekening, tenzij PayPal onder "nieuw" verstaat: alles jonger dan de Paus.

Wanneer mensen of bedrijven gaan schutteren met onjuiste gegevens/informatie, sla ik snel op tilt en wordt boos. Zadel mij niet op met jouw fouten, denk ik dan. Het "dat staat in onze computer" hoor je tegenwoordig niet meer zo vaak als toen de informatisering nog relatief nieuw was. Ik denk dat klantenservicemedewerkers leren dat ze het anders moeten zeggen. Wat nog te vaak gebeurt, heeft hetzelfde probleem als grondslag.

 

Ik ben van mijzelf onzeker. Als iemand zegt dat wij iets hebben afgesproken wat niet overeenkomt met mijn idee daarover, dan vraag ik me meteen af of ik me vergist heb. Dit stukje introspectie ontbreekt vaak bij klantenservicemedewerkers, baliepersoneel of andere zakelijke contacten. Je krijgt ferme uitspraken die geen ruimte laten voor vergissing, ook als daar wel sprake van moet zijn omdat niet met de feiten overeenkomst wat wordt beweerd.

Mijn eerste reactie is ze toe te voegen: ruim je rommel op, herstel de fout, bied excuses aan en probeer het nog eens. Maar je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn. Als ik mijn boosheid lang genoeg kan bedwingen, ben ik in staat het iets vriendelijke te formuleren. Al vind ik vaak dat ze dat niet verdiend hebben.

 

Ik weet dat ik veel fouten maak. Teveel zelfs. Zodra ik me bewust ben van een fout, kan ik mezelf wel slaan. Hoe stommer de fout, hoe erger ik het vind, en hoe sterker ik de behoefte voel het goed te maken.

Ik denk dat het bedrijven goed zou staan ook zo'n houding aan te nemen.