vreemde reactie?

26-05-2019 10:48

Ik had via marktplaats een oude buitenboordmotor gekocht.

Een heel oude. Eentje waarvoor onderdelen moeilijk zijn te vinden. Na hier en daar gevraagd te hebben waar ik voor onderdelen terecht kon, werd ik naar een dealer in de buurt verwezen.

 

Toen ik de zaak binnen stapte, zonk de moed me in de schoenen. Het zag er gelikt uit, met allemaal gloednieuwe motoren en boten met motoren. De man die mij op deze zaak had gewezen, zei dat de dealer een aardige man was en me vast wel zou helpen. Dat leek inderdaad het geval. Ik werd heel vriendelijk tewoord gestaan. Hij ging op zoek naar de gevraagde onderdelen. Enkele dagen later ontving ik een email dat hij ze had gevonden. Tot zover liep alles naar wens.

 

Kort daarna bleek dat een essentieel onderdeel ontbrak. Het bleek niet in de revisieset te zitten, en ik had te laat door dat het belangrijk was ook dit onderdeel te vervangen. Dus ik weer terug. De man vroeg of de motor al lang in mijn bezit was. Ik vertelde hoe ik er aan gekomen was. Nu veranderde zijn houding. Maar hij beloofde opnieuw op zoek te zullen gaan naar het essentiële onderdeel.

 

Weken verstreken. Ook een andere leverancier, die schreef dat hij het onderdeel had, reageerde niet meer op mijn verzoek het op te sturen.

 

Ik ging langs bij de dealer. De vriendelijke man was er niet; ik werd tewoord gestaan door zijn vervanger die van niets wist. Wel kwam vanuit de werkplaats een man binnen gelopen die iets zei als: "Dat is die hele oude hè?" op zo'n toon van: daar ga ik geen moeite voor doen.

De volgende dag kreeg ik van de dealer een email waarin hij schreef: "We hebben 13.000 onderdelen op voorraad en heb geen tijd deze allemaal na te lopen dus kan alleen met onderdeelnummer." Hij stuurde een link naar een online catalogus waarin geen onderdelen meer staan voor het type motor dat ik heb. Dat moet hij weten. Als die er nog wel in stonden, had hij snel en simpel mij dat onderdeel kunnen verkopen. Hoezo zou hij 13.000 onderdelen moeten nalopen? Ten minste 12.900 daarvan zijn voor heel andere delen van een buitenboordmotor en vallen bij voorbaat af. Volgens zijn voorraadbeheer had hij ook de revisieset niet die hij de volgende dag toch in zijn magazijn vond. Van de misschien 100 onderdelen die zouden lijken op wat ik zoek, valt minstens de helft af omdat die voor veel zwaardere motoren zijn. In het ergste geval zou hij enkele tientallen onderdelen moeten bekijken op geschiktheid. Als hij op de hoogte is dit soort onderdelen, zou hij niet meer dan 10 ervan hoeven te bekijken voordat hij een match met een ander onderdeelnummer vindt. Daarom voel ik me afgescheept.

 

Het is de reactie op de constatering dat het om een oude motor gaat, die ik ook niet snap. De dealer had tegen mij al gezegd dat er aan die motoren weinig kapot kan gaan, behalve het onderdeel dat ik wilde reviseren. Maar om een essentieel onderdeel daarvan te verkopen, dat is blijkbaar niet interessant.

Ik begrijp dat als je tot over je oren in het verkopen van nieuwe, dure motoren zit, je geen zin hebt om op zoek te gaan naar een onderdeeltje van hooguit enkele tientjes, dat niet meer op onderdeelnummer zo uit het magazijn te visssen is. Maar hij had meermaals aangegeven dat het 's ochtends niet druk is, en dat hij dan tijd heeft om op zek te gaan. Wat al tot succes geleid had.

Maar omdat ik de motor niet al heel lang bezit maar slechts enkele jaren geleden via marktplaats kocht, wil hij me niet meer verder helpen? Waarom?

 

Als reparatie van de oude motor een investering zou vergen die in de buurt komt van de aanschaf van een nieuwe motor, zou ik zijn reactie begrijpen, al komt die dan wel wat laat omdat hij me de revisieset al verkocht heeft. Maar het scheelt minstens een factor 50. Er is geen enkele kans dat ik bij hem een nieuwe motor zou kopen als het reviseren van dit oudje niet gaat lukken. Dat is op basis van algemeen verstand. Zou hij zich verdiept hebben in mijn overwegingen tot dan toe, dan zou hij weten dat zelfs bij een verschil van een factor 5 ik de overstap niet gemaakt zou hebben, bijvoorbeeld als hij mij een nieuwere 2ehands had aangeboden.

 

Er komt iemand je zaak binnen voor onderdelen. Je bent dealer van dat merk, en één van je bedrijfsactiviteiten is het verkopen van onderdelen. Het is zonneklaar dat je geen nieuwe motor gaat verkopen. Is het dan geen goede reklame om te kunnen zeggen tegen mensen die je wilt overhalen om een nieuwe motor te kopen: laatst was hier een man met een 40 jaar oude motor, en zelfs daarvoor konden we nog alle benodigde onderdelen leveren; die motor draait nu weer als vanouds. Is dat geen geweldige reklame? Waarom zou je zeggen: onze motoren gaan weliswaar lang mee, maar als ze antiek worden, kan je ze weggooien, wij doen niet aan duurzaamheid of recycling?

De dealer had gezegd dat dit type motor vaker via marktplaats wordt aangeboden. Dit was dus niet nieuw voor hem. In plaats van te zorgen dat hij de benodigde onderdelen in huis heeft, laat hij die business liggen en ergert zich alleen maar aan het in omloop blijven van motoren waarvoor hij nooit nieuwe zal kunnen verkopen.

 

Is het mijn autisme dat ik dit niet begrijp? Of klopt het echt niet?